Jämförelse

Blir så arg på mig själv. Varför kan jag inte sluta jämföra mig själv med andra exakt hela tiden? På mitt sista möte med min behandlare skrev vi upp mina största riskfaktorer, dvs. risker att trilla tillbaka ner i ätstörningen, och däribland kan man hitta just att jämföra sig med andra. Detta är nog min största riskfaktor och jag tror att den är ganska vanlig bland anorektiker. Man jämför sig alltid med andra och tycker inte att man är tillräckligt bra.
Hela mitt liv har jag jämfört mig mycket med andra, och framför allt med min syster. Det har haft att göra med skolan, dansen, kompisar m.m. m.m. Allt möjligt har jag jämfört med. Dock har jag märkt att sedan jag insjuknade i anorexi har mitt jämförelse beteende ökat enormt. Jag har jämfört mig med allt och alla och självklart är det alltid jag som är "sämst". Jag är sämst i skolan, jag har tråkigast liv, jag är sämst som människa helt enkelt. Och såklart har anorexin medfört mycket jämförelse om mat och träning. Den äter mycket mindre/nyttigare än mig, den tränar mycket mer än mig, den sköter sin hälsa mycket bättre än mig etc.
Såklart har jämförelse beteendet blivit mycket bättre ju friskare jag blivit. Jag har börjat inse att andra personers liv/skola/mat/träning inte alls påverkar mig och mitt liv. Jag jämför mig inte alls lika mycket med andra längre men det finns fortfarande en hel del kvar att jobba på. Jag känner mig fortfarande som en dålig människa när jag ser att andra lyckas mycket bättre än jag, t.ex. får bättre resultat på ett prov. Just detta exempel tror jag många, även friska, brottas med men en sak som jag verkligen måste jobba bort är jämförelsen som handlar om mat och träning. Jag känner mig dålig när någon talar om att den varit ute och sprungit på morgonen och jag känner mig dålig när någon äter mindre än mig. NÄR ska jag sluta jämföra mig? NÄR ska jag inse att JAG behöver detta för att bli fri(sk)? NÄR?
Jag är jag och vad någon annan tränar och äter har ingen som helst påverkan på mig. PUNKT.


Kommentarer
Saga

Jag är EXAXT likadan själv, jämför mig med allt och alla. Det dumma är ju att man alltid jämför sig med de som man anser att är bättre än en själv. De som är "sämre" tittar man inte ens åt. Inte för att man borde jämföra sig med någon, men ändå - hur tänker man när man bara jämför sig med de som är bättre, då har man ju ingen chans från början liksom. Men helt klart så borde man inte jämföra sig med någon alls! Inte ens med sig själv egentligen. För man behöver inte prestera i precis allt, det måste gå att vara nöjd med sig själv bara som man är just precis nu.

2012-06-07 @ 19:33:06
URL: http://wanttobehappy.blogg.se/
L

jag äär precis likadan men det var mkt värre för ett årsedan.

när jag såg någon sprang eller åt ngn sallad eller något så tänkte jag varför springer inte jag ochvarför räcker det med att hon äter sallad utan bröd, men sen mer och mer jag börjar trivas och lita på mig själv såförsvinner de känslorna och man kan fokusera på sig själv.

men det tar lång tid och sen kräver jag inte att alla sådana tankar ska försvinna för det är så vanligt med jämnförelser hos varje människa, på jobbet, i klädaffär, i sporter ect.

det är dock ingen ide att slösa energi på det för det finns alltid ngn man tkr är snyggare, snällare, bättre, starkare,snabare osv, puh fokusera på att vara den bästa version av dig själv istället.

kram

2012-06-08 @ 10:38:34
URL: http://bestiigaberg.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Akleian

I kampen om ett liv i frihet

RSS 2.0