Utmaningsförslag tack

Hej finingar!
Livet rullar på som det ska och jag mår bra. Dagen har varit ovanligt bra faktiskt. Hade bara teater i skolan och jag fick mycket beröm för hur jag hade arbetat med hästen som karaktär, blev så glad, det stärkte verkligen mitt självförtroende. Tänk vad små saker kan få en att må så himla bra.
Var och fikade med en fin vän efter skolan och hade det mys. Mycket bra pepp fick jag av henne.
Dessutom har jag fått reda på en massa bra nyheter som har med skolan att göra idag. För det första får jag MVG i SvenskaC! Förstår inte själv hur det gick till faktiskt, haha, men inte mig emot. Sedan pratade jag med SYV och vi bestämde att jag ska förlänga min idrott till första terminen i trean. Min lärare sa att han kan sätta VG på mig nu men om jag satsar på MVG så är det bara att jag är med på några lektioner i höst samt håller i en egen lektion. Om det går bra så kan jag få MVG i idrott! Fatta hur glad jag är! Detta är en jättestor morot för mig att bli frisk och tillräckligt stark fysiskt så att jag faktiskt kan vara med fullt ut i höst och göra mitt bästa.
Är så glad just nu. Detta bevisar verkligen att hälsan är viktigast, skolan kan man alltid lösa.
.
Sen till en helt annan sak som jag vill ha hjälp av er med. Allt rullar liksom på och jag går emot anorexin varje dag. Men just nu känns det som att jag har fastnat i ett litet tryggt mönster. Jag äter mina 6 mål mat om dagen, alltid samma. Samma frukost, mellis osv. Självklart händer det att det blir lite utöver och så men jag känner att jag måste utmana mer. Det räcker inte att nöja sig med det vanliga trygga utan man måste ständigt ta ett steg längre för att bli fullt frisk. Därför ger jag nu uppdraget åt er att ge mig UTMANINGAR! Kom igen, ös på med jobbiga och även roliga utmaningar som jag ska göra för att ta mig längre. Var inte rädda för att vara dumma mot mig, haha. Jag kan ta ALLT nu känner jag.
PUSS


Kommentarer
H

Vad som är utmanande för en person är ju väldigt individuellt och jag vet inte exakt var du befinner dig, eller vad du kan hantera. Jag tror att det finns många småsaker man måste våga rucka på, typ att ta liite mer mat, inte de minsta potatisarna eller variera brödsorter. Kan tyckas vara obetydligt, men varje hörn som lämnas kvar ökar risken för återfall!

Större utmaningar kan ju vara att äta ute på restaurang, beställa mat som DU vill ha, äta glass till kvällis en vecka, bara för att se att man inte dör av det. Variera är bra, köp olika yoghurtar så att du inte äter samma. Ät sylt istället för frukt, även om du föredrar frukt så är det viktigt att testa så att du vet att det inte är anorexin som pratar.

2012-06-04 @ 18:24:50
Saga

Håller med ovanstående, sen det tidigarenämnda- skit i sötningsmedel och ta socker istället. Det viktigaste är ju att du är ärlig mot dig själv, för då kommer du hitta utmaningarna själv. Våga tänk på var du faktiskt på riktigt är anorektiskt rädd för, allt från vanemönster till högre fett/sockerhalter eller ljusare flingor/bröd och större portioner osv osv. Ingen kan ge dig bättre utmaningar än din ärlighet. PEPPEN LOVE!!

2012-06-04 @ 18:44:27
URL: http://skavsnigels.blogg.se/
linnea

Typ, fetthalter, yoghurtsorter, påläggstuper, bröd.. Låta ngn annan bereda "överraskningssmål". Variera typ av frukost. Inte bara utgå från typ mellisförslag utan experimentera lite (så lägne det inte är för att det ska bli mindre) - typ yoghurt med olika frukter, nötter, osv. Så man inte har exakt innehållskoll.

2012-06-04 @ 21:42:06
URL: http://linneahs.wordpress.com
anonym

Ja det är som sagt individuellt vad som är utmanande för en person. Skriv en lista på allt det som du anser är "förbjudna" livsmedel/utmanande livsmedel för dig och börja beta av en efter en. Rucka på mattider, ta mer, ät förrätt/efterrätt, variera frukosten och mellis, välj annan dryck till maten än den du brukar ta, ta mer smör på smörgåsen...etc

2012-06-04 @ 22:12:44
Saga

Hmm du kan ju baka din absoluta favorittårta och äta till efterrätt efter alla middagar i en vecka (inte byta ut ett mellanmål). Eller gå till någon restaurang som känts jobbig förut och låta någon annan beställa den mat de tror att du skulle gilla. Eller typ köpa bollglass fast ingen av dina vänner/familj köper nån. Vet inte om detta känns för svårt/lätt, men det är några förslag jag tycker skulle vara jobbigt i alla fall!



lycka till, jag vet att du klarar det!!

kramar

2012-06-05 @ 08:42:32
URL: http://wanttobehappy.blogg.se/
Helene

Vet inte om det här kommer vara svårt eller inte... Men, att tacka ja till nästa grej du blir bjuden på, vad den än är. Kanske en tjejkväll, bio, krogrunda. Vad den än är, även om det kommer helt spontant samma kväll! :D

2012-06-05 @ 17:55:33
URL: http://nystig.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Akleian

I kampen om ett liv i frihet

RSS 2.0