Överätning?

Har haft en mysig hemmakväll med mamma och syster och bara kollat film och ätit godis. Mycket godis. Nästan så att det känns lite jobbigt såhär efter, kändes som det blev lite väl mycket. Jag vet att en läkare inte skulle kalla det hetsätning/överätning för det handlar inte om sådana mängder men för mig känns det nästan som det. Det är just den här känslan av kontrollförlust. Och jag vet inte om det är bra eller dåligt. Å ena sidan är det väll bra att ibland släppa på den där extrema kontrollen man som anorektiker hela tiden vill ha. Å andra sidan kan jag ännu inte riktigt lita på min kropp. En frisk människa kan ha en stor godispåse framför sig utan att sätta i sig hela, för den friska känner när det blir tillräckligt, när den känner sig mätt. Men jag kan inte riktigt lita på mina mättnads- och hungerkänslor ännu och därför känns det tryggast att ha en bestämd mängd framför sig som man ska äta, annars känns det ofta som att man tappar kontrollen och hetsäter, fast man egentligen kanske inte gör det.
Längtar till den dagen då jag kan äta godis utan att tänka så mycket. Då jag kan äta tills jag känner mig nöjd och lita på min kropp.
Men vad tycker ni? Är det bra eller dåligt att göra såhär? Räknas det som hetsätning bara för att man inte har kontroll?


Kommentarer
Josefine

Jag förstår hur du menar. Kände också av känslan av kontrollförlust igår. Fast det handlade om en helt annan sak men det var väldigt obehagligt och jag hade sån ångest. Men jag tror inte det är någon fara och det är verkligen inte så att du har hetsätit! Det är bara bra att du släppte på kontrollen! Sen att du kände att det blev "för mycket" ja drtbberor nog på att din kropp fortfarande är så pass underviktig. Det är kroppens försvarsmekanism, den är ju inte nöjd förrän du kommer upp i normalvikt. När du har kommit till en stabilare vikt tror jag att du också kommer kunna äta några få godisbitar som "alla andra". Jag menar att du kommer nog inte ha lika stort sug så att det känns som att du måste äta upp allt i påsen.

Men jag är verkligen ingen läkare! Och har inte själv erfarenhet av detta utan det är bara vad jag tror och den uppfattningen jag har fått av att läsa andra tjejers bloggar. Känner att, nu när jag läste igenom kommentaren, det ser ut som jag försöker låta viktig. Men det är verkligen inte min mening! Försöker bara hjälpa till och hoppas att du inte tolkar något fel och tar illa upp. Kram

2012-05-05 @ 07:49:27
URL: http://Http://svartangel.devote.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Akleian

I kampen om ett liv i frihet

RSS 2.0