Accept, respect, protect

Jag tänker inte på det så ofta längre. Det som min värld kretsade kring för bara några veckor sedan, hur min kropp ser ut. I somras hade jag ångest över att visa mig i bikini, jag mådde dåligt över att se mig själv i spegeln och klämde och kände på kroppen varje morgon jag vaknade för att försäkra mig om att jag inte gått upp en massa i vikt under natten. Även fast jag åt var jag så rädd för att överskrida den där magiska gränsen. Den idiotiska gränsen jag själv satt upp i mitt huvud. Den där gränsen då man inte räknas som underviktig längre. 
 
Idag är jag över den vikten jag för länge sen hade satt upp som en gräns att "den får jag aldrig, ALDRIG överskrida". Och när jag automatiskt överskred den dumma gränsen var det som att alla spärrar släppte. Jag släppte alla mina siffror i huvudet bara sådär. Det känns inte längre relevant att bry sig om vad exakt jag väger eller om jag skulle gå upp några kilon till. Jag bryr mig inte längre om de där jävla siffrorna och jag skiter rent ut sagt i om jag inte längre klassas som underviktig, för vad är det att eftersträva? 
 
Men kroppen hinner före huvudet tyvärr. På något konstigt sätt ser jag mig fortfarande som den där pinnsmala anorektikern. Och det var just det som chockerade mig när jag steg in i danssalen idag. Ni vet en sån där stor danssal med speglar överallt. Jag trotsade tankarna och hade på mig ett linne och korta hotpans, något som inte hade varit möjligt för bara några månader sedan, men det var ju ändå balett vi skulle dansa. Det som chockerade mig var vad jag såg i spegeln medans jag dansade. Framför, åt sidan och bakifrån såg jag en tjej jag inte sett på väldigt länge. Jag såg en normal tjej, med en normal vikt och normala kurvor. Hon var varken pinnsmal, hade ett stort mellanrum mellan låren och armar som pinnar eller en obefintlig rumpa. Idag såg hon istället ut som de andra i salen. Men istället för att få panik över det och springa ifrån, som med all säkerhet hade hänt för inte så länge sedan, så stod jag kvar och iaktog flickan i spegeln. På något sätt blev jag glad över att se henne, det är ju såhär jag ser ut och ska vara. Jag kan inte säga att jag kände mig helt tillfreds för då skulle jag ljuga, men det kändes okej. Det var okej att inte längre vara smalast i rummet eller att man inte längre kan se på mig att jag är sjuk. Det är svårt när man har varit sjuk en längre period och nästan vant sig vid att vara så liten och mager, och så helt plötsligt är man inte det längre. Det låter fånigt, men det är som att en identitet man byggt upp plötsligt rivs ner och man vet inte riktigt längre vem man är. Men det positiva då är ju att man får chansen att bygga upp en ny riktig identitet om den man vill vara. För ingen vill egentligen ha en identitet som den sjuka smala tjejen, det kan jag med all säkerhet lova. 
 
Det är jobbigt, som med alla andra processer i tillfrisknandet, men man måste tillåta sig själv att acceptera det. Det tror jag är det viktigaste just nu. Förut hatade jag min kropp, idag accepterar jag min kropp och i framtiden kommer jag att gilla den. Det är jag helt säker på.
Denna bilden handlar ju om en person men egentligen kan man tolka den som man vill. Jag tycker den stämmer bra in på mig och andra anorektiker som håller på att bli friska. Jag brukade älska anorexin, hon var min bästa vän. Men idag accepterar jag att hon och jag aldrig passade ihop. Jag accepterar att jag inte kan leva med henne längre, hon måste bort helt ur mitt liv. 


Kommentarer
Anonym

Åh! Bra skrivet, blir helt tårögd! /sagins

2012-09-12 @ 22:43:12
Hanna

Du är så himla grym!! Hoppas du vet det!
Kram på dig.

2012-09-12 @ 23:57:10
Anonym

Stolt över dig! Du är så bra :)

2012-09-13 @ 08:30:15
URL: http://brunnbergjohanna.spotlife.se
Poppel

Vilket bra inlägg! Du är grym :)

2012-09-13 @ 15:03:26
URL: http://www.poppel.shapemeup.se
Marre

Du skriver så otroligt bra Karro! Är så stolt över dig och du är hur VACKER som helst<3

2012-09-14 @ 16:39:58
URL: http://marleneottosson.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Akleian

I kampen om ett liv i frihet

RSS 2.0