"Jag blev inte tillräckligt sjuk"

Idag har varit en knasig dag men jag och mina tjejor har busat och lekt som vanligt, haha, och haft det riktigt kul. Älskar att gå i skolan igen!
Håller för närvarande på och smsar med Ellen, saknar henne redan. Men vi har bestämt att jag ska komma och hälsa på henne nästa helg i Munkfors. Ååå längtar så mycket efter att få se hur hon bor och träffa hennes familj och kompisar men framför allt träffa henne igen. Så himla surt att hon bor så långt bort.
Vi håller i alla fall på och pratar om att tatuera oss tillsammans hos en som hon känner i Munkfors. Är inte helt säkra på vad det ska stå men vi har några idéer så vi får väll se. Men är lite nervös, tänk om man ångrar sig? Vad tycker ni att vi ska skriva, några idéer? Ska vara något som har syftar på kampen mot anorexin.

Nu måste jag ta upp en sak som hände mig idag och som visar att jag har en (lång) bit kvar till att bli frisk. Jag vet, sjukdom sjukdom, det är nästan allt den här bloggen handlar om men jag måste få skriva av mig av det jag inte pratar om högt.  I alla fall så var det nämligen så idag när jag var på väg till tandläkaren såg jag en väldigt anorektiskt smal tjej. Hade jag varit fullt frisk hade jag antingen avskräckts av henne eller också hade jag tyckt synd om henne. Men hur dum är jag inte som tänker: "Å sådär vill jag också vara...". Detta var alltså min första tanke men den ifrågasatte jag såklart snabbt. Men sedan fick jag tankar som "jag blev aldrig sådär, tillräckligt, sjuk" och "alla bryr sig säkert om henne och inte om mig, för jag är för stor". Blir så arg på mig själv som tänker sådana idiotiska tankar.
Varför gör jag det? Varför kan jag inte bara förstå att enligt anorexin blir man aldrig tillräckligt sjuk, hur sjuk man än är. Och jag HAR varit riktigt sjuk, om det nu gör mig nöjdare.. Jag har ju varit där hon är nu och jag vet vilken sjukt lång och förjävlig resa hon har framför sig. Det finns igenting med henne som jag borde vara avundsjuk på, det vet jag ju. Ändå är det de tankarna som först ploppar upp i huvudet.
Och att ingen skulle bry sig om mig nu är ju också bull shit. Fler kompisar orkar bry sig om mig nu. Ingen orkar med en anorektiker. En anorektiker som aldrig blir frisk och måste tas hand om hel tiden, en sådan lämnas till slut ensam. Jag kan nu ärligt säga att det är fler kompisar som vill vara med mig nu för tiden, förr var jag inte mig själv och jag var absolut inte rolig att umgås med.
Känner att jag måste försöka påminna mig själv om dessa saker när något sådant sker. Jag är värd mer än dessa dumma tankar intalar mig, så det så.


Kommentarer
sofia

Du skriver så kloka saker - sätter ord på sjukdomens påhitt men låter det sunda förnuftet tala tillbaka.

Det är super bra att du ser fördelarna med att inte vara kvar där nere, i det allra djupaste.

Jag vet att även du kommer att slippa "såvilljagocksåvara"-tanken med tiden. Snart kommer din första tanke vara "jag hoppas hon får rätt hjälp och snart tillfrisknar", eller liknande. Eller "jag är glad att jag orkade ta mig upp och inte längre är sådär fast"



hejahejaheja, du kommer bli fri!

2012-05-15 @ 21:46:42
URL: http://coconat.blogg.se/
Ellen

Åh det ska bli så himla kul, längtar såå tills du kommer. Saknar dig hela tiden min half baked! Längtar till sommaren när vi ska göra massor med roliga saker och vara friskare än friskast. Puss på dig min fina vän! <3

2012-05-16 @ 10:03:14


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Akleian

I kampen om ett liv i frihet

RSS 2.0